PROJECTE ODS: CONÈIXER, INTEGRAR I ACTUAR
CONÈIXER, INTEGRAR
I ACTUAR
INICI: CURS 2022-23
ESCOLA L’ANTINA
OBJECTIU
Donar a conèixer els ODS en
el nostre centre, per a poder actuar de manera més activa i compromesa en el
món en què vivim (des del local al global) introduint una gran diversitat
d'activitats i propostes didàctiques relacionades amb els ODS (seguint
els principis de la metodologia activa i globalitzada) de manera sistemàtica i
integrada en la programació curricular de cada nivell escolar, organitzant a
més, actes solidaris, comunitaris i participatius que impliquin a tota la
comunitat educativa, amb l'objectiu de contribuir en la conscienciació que a
través de l'educació i el coneixement d'aquests objectius, podem actuar de
manera responsable, millorar les desigualtats, ser millors persones (posant
l'accent en la tolerància, el respecte a la diversitat, la cultura de la pau i
la cura del nostre cos) i el respecte global del nostre planeta.
DESCRIPCIÓ
RESUMIDA DEL PROJECTE
El nostre centre porta més de 6 anys
treballant intensament en la introducció de metodologies actives i treballs de
projectes globalitzats, posant l'accent en interessos propis dels alumnes/as
amb l'objectiu de fer-los veritables partícips del seu aprenentatge (en el
quin, com i per a què aprenen).
El nostre centre ja realitzava (en
diferents nivells i edats) algunes actuacions relacionades amb els ODS,
generalment emmarcades dins dels continguts de l'àrea curricular d’Educació en
Valors Socials i Cívics, les quals anaven encaminades a promoure experiències
en responsabilitat social, ambiental, solidaritat, justícia etc... Aquestes
actuacions es realitzaven a proposta d'alguns docents, en les seves classes i
sense la participació i la complicitat de tots i totes. En l'avaluació
d'aquestes actuacions es feia evident que l'impacte en la resta del centre era
mínim, així com tampoc ho era la implicació de famílies i organitzacions i/o
entitats locals.
Aquest fet, ens va fer reflexionar i buscar una manera molt més eficient per a tractar aquests temes. A la fi de juny del 2022, decidim que els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) serien el fil conductor que guiaria les nostres actuacions i propostes didàctiques per a abordar aquests temes de manera conjunta i amb el compromís de tota la comunitat educativa.
1- Decidim treballar-los de manera gradual,
on cada trimestre de cada curs escolar es treballés un objectiu diferent.
L'elecció trimestral de cada ODS no va ser casual, sinó que acordem començar
amb aquells que tenien relació amb activitats i propostes didàctiques que ja es
feien en major o menor mesura a l'escola.
2- Per a assegurar-nos aquest treball i
sistematitzar-lo, el primer que vam fer és fer visible en l'horari de l’alumnat
la disponibilitat de 2 hores contínues a la setmana amb el nom: projecte ODS.
3- Durant la primera setmana de juliol de
2022, els docents de cada cicle van estar elaborant les programacions, debatent
i seleccionant algunes propostes didàctiques i reflexionant sobre els criteris
d'avaluació, això últim és de vital importància perquè no cal perdre de vista
la finalitat de les activitats. Normalment quèiem en l'error de no tractar amb
rigor el que realment perseguim (la finalitat dels projectes basats en
situacions ha de tenir objectius d'aprenentatge ben definits).
A
continuació, es fa un breu resum, a tall d’exemple, del treball dels ODS per al
curs 2022-23:
Aquest curs s'ha decidit treballar els
objectius següents en cada trimestre:
1r
trimestre: Salut i benestar
(relacionat amb hàbits saludables, evitar malalties, practica esportiva, etc..)
2n
trimestre: Acció pel clima
(relacionat amb petites accions que podem fer per a combatre el canvi
climàtic).
3r
trimestre: Pau, justícia i institucions sòlides (donar a conèixer les actuacions que realitza
una entitat social per a combatre els problemes que es troben, en moltes
ocasions, les persones majors (solitud, aïllament, pobresa, etc..) i com
aquesta entitat afavoreix molts programes d'ajuda per a oferir-los una vida
millor.
El treball de cada ODS culminarà
amb un acte participatiu/solidari, on donarem visibilitat als treballs
realitzats i on l’alumnat serà el veritable protagonista.
Cal donar veu als nens i nenes perquè és
l'única manera que tenen per a desenvolupar el sentiment de pertinença en la
seva escola, també pertinença a un municipi, a una societat amb valors justos
democràtics i, en definitiva, pertinença a un món local i global. Només així
podran actuar amb responsabilitat i de manera activa.
L'educació i el coneixement sistemàtic dels ODS des del centre, serà la guia i el suport per a aconseguir aquestes fites i aquesta oportunitat d'actuar activament.
CURS 2022-23
1r trimestre:
-Entrevistes a cardiòlegs i/o persones/nens/es que tenen problemes de cor (cardiopaties congènites)
exemples:
com funciona el nostre cor? Quins hàbits no són
saludables i quins em beneficien per a tenir millor salut? Quines malalties
estan relacionades amb el sistema cardiovascular?
-Què és un investigador? On treballen? On es fan els medicaments? Projecte de
científics/ques. Perquè és important que un país inverteixi en la recerca?
-Exposicions orals del resultat de les recerques a través de presentacions
digitals, convidant a les famílies.
- Treball dels hàbits per a promoure una millor salut: alimentació saludable,
activitat física, benestar emocional, higiene, descans. A través de conversa,
cançons, contes i curtmetratges.
-Treball d'Estadística: persones que sofreixen malalties del cor per sexes,
dades de mortalitat, per països, relació amb la vida saludable i l'alimentació,
etc...
- Nocions de primers auxilis, símptomes que avisen que el cor no funciona bé
(Elaboració de textos instructius, informatius, informes de es recerques, etc…)
2n trimestre: LLUITA CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC
Alguns exemples de les activitats programades:
-Elaborar maquetes amb idees que representin un poble
menys contaminant.
-Petits treballs de recerca sobre el tema: què podem
fer per ajudar el planeta?
-Videos editats on els/les alumnes conviden a tots a
reduir, reciclar i reutilitzar residus.
- Accions per estalviar aigua
-Conèixer Greenpace i altres ONG que treballen per
combatre el canvi climàtic
-Accions per millorar el nostre entorn (sortir a
netejar la platja de plàstics, escombraries, etc…)
-Campanya divulgativa per impulsar l'ús de la
bicicleta per anar a l'escola (Bicibus).
-Manualitats i joguines amb materials reciclats
-Lectura i creació de contes per millorar el planeta terra, etc.
3r trimestre: PAU, JUSTÍCIA I INSTITUCIONS SÒLIDES (ODS 16)
S'organitzarà una marxa solidària on hi podrà
participar tothom qui vulgui (persones de dins i fora del centre i d'altres
municipis).
Es realitzarà el diumenge 21 de maig. Els diners
recaptats s'enviaran a una entitat social estatal anomenada Càritas que lluita
per la pobresa de diferents col·lectius. Aquest any serà per a un programa que
tenen dedicat a la gent gran.
Durant el tercer trimestre els/les alumnes treballaran
temes relacionats en l'ajuda i la comprensió d'aquest col·lectiu:
exemples:
-Entrevistar el president de Càritas del nostre
municipi, saber quines accions realitzen.
-Debats sobre l'envelliment de la població.
-Procés biològic de l'envelliment de la persona. -Canvis
a les etapes de la vida física.
-Treball d'algunes emocions que sent una part de la
gent gran: solitud, tristesa, etc...
- Convidar-los a l'escola (ex. per les jornades
culturals), fer entrevistes...
-Conèixer oficis antics que ja s'han perdut amb el
temps
- Contes relacionats amb la gent gran
-Conèixer jocs, paraules en desús, músiques antigues,
etc...
Es poden aprofitar totes aquelles coses que ja es fan a l'escola (exposició d'objectes antics, col·laborar amb la residència de gent gran del nostre municipi, etc.).
6-RESULTAT I IMPACTE
Estem convençuts que la planificació, la
sistematització i la implantació del treball dels ODS al nostre centre serà
molt positiva perquè els/les docents s'han involucrat molt en la preparació
d'una gran diversificació d'activitats i estan molt motivats per dur-les a
terme.
Òbviament, la direcció del centre ha estat en tot moment treballant conjuntament, amb els diferents equips docents, aportant recursos, informació i propostes. Aquest acompanyament és vital per aconseguir resultats positius.
A més, tenir un horari fix de 2 hores setmanals per
treballar els ODS ens garanteix que tots els nens i nenes tindran l'oportunitat
de conèixer-los i de poder compartir amb els mestres, companys, les seves
famílies i amb membres d'entitats locals un objectiu comú, centrant-se en el
fet que junts podem fer petits canvis
necessaris per poder transformar les desigualtats, un estil de vida més
saludable, una societat més justa i un planeta millor on viure.
La suma de moltes activitats, impregnades de metodologies actives, faran que tots i totes puguem anar prenent consciència que junts podem fer un món millor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada